درمان گشادی واژن

درمان گشادی واژن با روشی جدید و موثر

واژن اندامی است پر از پیچیدگی های مختلف که سوالات زیادی در مورد آن مطرح است، به عنوان مثال برخی معتقدند واژن ممکن است شل شود و قوام و سفتی خود را برای همیشه از دست بدهد اما این اعتقاد کاملا اشتباه است.
افزایش سن، بارداری و زایمان به تدریج منجر به شل شدن و گشادی واژن می شوند، اما به طور کل ماهیچه ها درست مانند یک نوار لاستیکی کشیده شده و به حالت اول خود برمی گردند.
در ادامه این مقاله به نکات مهمی در مورد شل و گشاد شدن واژن و روش های پیشگیری از آن اشاره می شود.

به عنوان اولین نکته در مورد واژن باید متذکر شویم که چیزی تحت عنوان واژن گشاد وجود ندارد بلکه واژن به مرور زمان و تحت تاثیر عواملی مانند بارداری، افزایش سن و زایمان تغییر می کند اما قوام خود را برای همیشه از دست نمی دهد.
باور اشتباه دیگری که وجود دارد این است که رابطه جنسی زیاد منجر به شل شدن یا گشاد شدن واژن می شود اما واقعیت این است که هر چقدر یک خانم رابطه جنسی داشته باشد، دچار گشادی واژن نخواهد شد. رابطه جنسی نه تنها منجر به گشادی واژن نمی شود بلکه نوعی ورزش محسوب می شود و به تقویت عضلات کف لگن کمک می کند.

آیا واژن هرچه تنگ تر باشد بهتر است؟

لازم است بدانید واژن تنگ می تواند نشانه یک مشکل باشد، به ویژه اگر در زمان دخول دچار مشکل شوید. عضلات واژن در زمان برانگیختگی جنسی و تحریک به طور طبیعی شل می شوند. اگر در زمان رابطه برانگیختگی ایجاد نشود، علاقه ای به برقراری رابطه وجود نداشته باشد یا خانم از لحاظ جسمی برای رابطه آماده نباشد، واژن شل نمی شود، رطوبت در این ناحیه ایجاد نمی شود و هیچ کشیدگی در عضلات اتفاق نمی افتد.
در این شرایط عضلات سفت واژن منجر به رابطخ جنسی دردناک می شوند و یا حتی ممکن است دخول غیر ممکن شود. سفت و تنگ شدن شدید این عضلات می تواند نشانه واژینیسموس باشد.

گشادی واژن

تغییرات واژن در طول زمان

تنها دو عامل می توانند بر روی عضلات واژن تاثیر چشمگیری بگذارند: افزایش سن و زایمان. رابطه جنسی مداوم یا نداشتن رابطه تاثیرات چشمگیری بر روی واژن ندارند.
زایمان و افزایش سن به مرور زمان باعث شل شدن طبیعی واژن می شود. خانم هایی که بیشتر از یک زایمان طبیعی دارند، بیش از دیگران در معرض ضعف عضلات کف لگن و گشادی واژن هستند. افزایش سن هم یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر روی واژن است و حتی اگر هیچ زایمانی نداشته باشید، عاملی است که می تواند منجر به گشادی و شلی عضلات واژن شود.


افزایش سن چگونه باعث تغییر واژن می شود؟


خانم ها بعد از 40 سالگی شاهد تغییراتی در قوام واژن خود خواهند بود که این تغییر به دلیل کاهش سطح استروژن رخ می دهد. کم شدن سطح استروژن باعث می شود بافت واژن دچار تغییراتی به شرح زیر شود:

  • نازک تر می شوند
  • خشک می شوند
  • حالت اسیدی خود را از دست می دهند
  • انعطاف پذیری و قوام خود را از دست می دهند

پس از یائسگی کامل، تغییرات ذکر شده خیلی محسوس خواهند بود.


زایمان چگونه منجر به تغییر واژن می شود؟

تغییر واژن پس از زایمان طبیعی کاملا طبیعی است. در زمان زایمان عضلات واژن کش می آیند تا فضا را برای عبور نوزاد از کانال و دهانه واژن فراهم کنند.

پس از زایمان خانم ها متوجه خواهند شد که واژن نسبت به گذشته شل و گشاد شده است که این امر کاملا طبیعی است. مدتی پس از زایمان، عضلات واژن شروع به جمع شدن می کنند و سعی می کنند شکل قبل از زایمان را به خود بگیرند، اما واقعیت این است که واژن در فرایند زایمان دچار تغییرات گسترده ای شده و به شکل اولیه خود برنمی گردد.

خانم هایی که چند زایمان را پشت سر گذاشته اند، بیش از دیگر خانم ها دچار شلی و گشادی واژن می شوند. انجام برخی ورزش ها قبل از بارداری و در طول دوران بارداری و پس از زایمان به تقویت عضلات کف لگن کمک می کنند و می توانند از شل شدن و گشادی واژن تا حدی پیشگیری کنند.

گشادی واژن

تقویت عضلات واژن

ورزش های کف لگن روش بسیار موثری برای تقویت عضلات کف لگن هستند، این عضلات بخشی از مرکز بدن هستند و محافظ اندام های مختلف هستند، از جمله:

  • مثانه
  • مقعد
  • روده کوچک
  • رحم

زمانی که عضلات کف لگن بر اثر افزایش سن و زایمان دچار ضعف می شوند، مشکلات زیر در فرد بروز می کنند:

  • نشت بی اختیار ادرار یا خروج گاز
  • نیاز مداوم به دفع مدفوع
  • رحساس درد در عضلات کف لگن
  • احساس درد در زمان رابطه جنسی

ورزش های کف لگن بی اختیاری ادرار خفیف را درمان می کنند اما برای رفع بی اختیاری های شدید موثر نیستند. در موارد شدید نیاز به درمان های تخصصی تر است. در ادامه چند ورزش معرفی می شوند که در تقویت عضلات کف لگن بسیار موثر هستند.

تمرینات کگل

برای انجام این تمرینات ابتدا لازم است عضلات کف لگن خود را بشناسید، به این منظور در زمان خروج ادرار سعی کنید آن را متوقف کنید. اگر موفق به متوقف کردن ادرار شوید، عضلات کف لگن خود را شناسایی کرده اید.

پس از شناخت عضلات کف لگن اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. یک موقعیت را برای انجام تمرین انتخاب کنید. اکثر افراد ترجیح می دهند برای انجام این تمرین به پشت دراز بکشند.
  2. عضلات کف لگن خود را سفت و منقبض کنید و به مدت 5 ثانیه عضلات را در همین حالت حفظ کنید.
  3. این حرکت را حداقل 5 مرتبه پشت سر هم تکرار کنید.


پس از مدتی، زمان انجام تمرین را به 10 ثانیه افزایش دهید. در زمان انجام این تمرین سعی کنید عضلات کشاله های ران، باسن یا عضلات شکم را سفت نکنید. برای دریافت بهترین نتیجه تمرینات کگل را 5 تا 10 مرتبه در روز انجام دهید و نتایج را در کمتر از چند هفته مشاهده خواهید کرد.

تمرینات لگن pelvic tilt

برای تقویت عضلات واژن می توانید تمرینات لگن را انجام دهید:

  • در کنار دیوار بایستید و شانه ها و باسن خود را به دیوار بچسبانید و زانوهای خود را
  • شکم خود را به داخل بدهید و کمر شما همزمان بر روی سطح دیوار صاف شود.
  • وسط شکم و ناحی ناف خود را به مدت 4 ثانیه سفت کرده و سپس شل کنید.
  • این کار را در 5 ست 10 تایی در طول روز انجام دهید.

مخروط واژینال Vaginal cones

مخروط های واژینال هم برای تقویت عضلات کف لگن بسیار موثر هستند. مخروط واژینال وزنه ای به اندازه تامپون است که وارد واژن می شود و فرد باید آن را نگه دارد. برای استفاده از مخروط واژینال باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • سبک ترین مخروط را وارد واژن کنید.
  • عضلات خود را سفت و منقبض کنید و این مخروط را در محل خود به مدت 15 دقیقه نگه دارید و این تمرین را دو بار در روز انجام دهید.
  • هر بار که موفق می شوید مخروط مورد نظر را به راحتی داخل واژن نگه دارید، می توانید مخروط را تغییر داده و مخروط سنگین تر را امتحان کنید.

درمان گشادی واژن با هیگز

خانم های عزیز قرار نیست بعد از زایمان یا بعد از یائسگی زندگی جنسی نداشته باشید، همچنین گشادی واژن کاملا قابل درمان است و درمان آن را از پزشک خود بخواهید.

یکی از جدیدترین روش ها درمان گشادی واژن با دستگاه هیگز است، دستگاه هیگز از انرژی منحصر به خود با نام انرژی هیگز استفاده می کند. انرژی هیگز ترکیبی از انرژی های مختلف با فرکانس های

درمان گشادی واژن با هیگز

متفاوت است که همزمان ماهیچه ها را منقبض می کند و یا به اصطلاح ورزش می دهد. تمام این ها در کنار هم انرژی هیگز را به یک انرژی کامل و بدون عارضه تبدیل کرده است.
در این روش سلول ها و بافت ها تحریک می شوند که خود را بازسازی کنند و یا سلول ها و کلاژن های جدیدی بسازند، یعنی اتفاقی که در سنین جوانی در بدن می افتد.
خونرسانی از طریق گرم شدن ناحیه واژن و منقبض شدن ماهیچه ها کمک می کند واژن شکل تازه ای به خود بگیرد و تنگ تر شود.
علاوه بر تمام این ها هیگز کردن کاملا بدون درد و عارضه است، فرد پس از تنگ شدن واژن با هیگز می تواند بلافاصله به فعالیت های معمول خود بپردازد و حتی رابطه جنسی داشته باشد.

برای مشورت با پزشکان مداریا به وسیله فرم زیر اقدام کنید 

اطلاعات زیر نزد مداریا و پزشک متخصص محرمانه باقی میماند

    بیماری های آقایان

    اختلالات نعوظ

    التهابات پروستات

    دیرانزالی

    بی اختیاری ادرار

    زود انزالی

    بی اختیاری مدفوع