جوانسازی واژن

جوانسازی و رفع تیرگی واژن

محصولات و روش های مختلفی وجود دارند که به جوانی و شادابی خانم ها کمک می کنند. جوانسازی واژن هم یک عبارت کلی است که در این گروه قرار می گیرد و شامل تنگ کردن واژن، درمان بی اختیاری ادرار، رفع خشکی واژن و سایر فرایندهای درمانی و زیبایی می شود. به عبارتی جوانسازی واژن شامل هرگونه تغییر در آناتومی واژن، تغییرات داخلی و خارجی، می شود.
زایمان و افزایش سن عواملی هستند که باعث تغییر واژن خانم ها می شوند و برخی خانم ها این تغییرات را تحمل نمی کنند و در صدد رفع آن برمی آیند.
یک روش مجزا و خاص برای جوانسازی واژن وجود ندارد. کرم ها و داروهایی هستند که می توانند به بهبود ارگاسم کمک کنند. همچنین جراحی و لیزر روش های دیگری هستند که به تنگ کردن و تقویت عضلات واژن کمک می کنند.
بسیاری از خانم ها جوانسازی واژن را با هدف زیبایی و بهبود اعتماد به نفس انجام می دهند. به هرحال مسئله ای که در اینجا مطرح شده و مهم است این است که جوانسازی واژن به خواسته خود فرد انجام شود و نه به خاطر جلب رضایت شریک جنسی یا فشارهای اجتماعی.
درمان خشکی واژن، تنگ کردن واژن و سفید کردن واژن فرایندهایی هستند که تحت عنوان جوانسازی واژن انجام می شوند. در ادامه به این فرایندها به طور مجزا اشاره می شود.

خشکی واژن

خانم ها در هر سنی ممکن است به خشکی واژن مبتلا شوند، اما معمولا خانم ها در سنین بالا و به ویژه بعد از یائسگی به خشکی واژن دچار می شوند.

علت خشکی واژن

کاهش سطح استروژن یکی از مهم ترین علل خشکی واژن است. استروژن یک هورمون زنانه است که با حفظ رطوبت واژن، انعطاف پذیری بافت های این ناحیه و حفظ تعادل اسید در ناحیه واژن به حفظ سلامت بافت این بخش کمک می کند. برخی شرایط پزشکی و بیماری ها و یا مشکلات بهداشتی عوامل دیگری هستند که منجر به خشکی واژن می شوند.

برخی از مهم ترین عواملی که باعث افت سطح استروژن می شوند، عبارتند از:

  • شیردهی
  • زایمان
  • سیگار کشیدن
  • عوارض جانبی مربوط به روش های درمانی سرطان بر روی تخمک ها
  • اختلالات ایمنی
  • یائسگی و دوره پیش از یائسگی
  • اوفورکتومی Oophorectomy ( جراحی برای برداشتن تخمدان ها)
  • مصرف داروهای ضد استروژن

 

برخی عوامل دیگری که خشکی واژن را در پی دارند، عبارتند از:

  • دوش واژینال
  • سندروم شوگرن
  • مصرف داروهای آلرژی و سرماخوردگی
خشکی واژن

چه زمانی برای خشکی واژن باید به پزشک مراجعه کنیم؟

خانم های زیادی دچار خشکی واژن می شوند، اما اغلب این مسئله را مطرح نمی کنند و به پزشک مراجعه نمی کنند.
اگر خشکی واژن بر روی زندگی و کارهای روزمره شما و به ویژه بر روی روابط جنسی شما تاثیر گذاشته، حتما به پزشک مراجعه کنید. قرار نیست خشکی واژن را به عنوان بخشی از افزایش سن بپذیرید، این مشکل قابل درمان است.

به علاوه خشکی واژن پیامدهایی دارد، از جمله:

  • احتمال بروز عفونت های قارچی یا باکتریایی واژن افزایش پیدا می کند.
  • منجر به بروز زخم در دیواره واژن می شود.
  • منجر به درد در زمان برقراری رابطه می شود که می تواند بر روی کیفیت رابطه تاثیر بگذارد.
  • خطر بروز عفونت مجاری ادرار را افزایش می دهد.

تنگی واژن

تنگی واژن

قبل از اینکه به مسئله تنگ کردن واژن بپردازیم بهتر است ابتدا به عواملی که باعث گشاد شدن واژن می شوند و پیامدهای گشادی واژن اشاره شود.

آیا رابطه جنسی باعث گشاد شدن واژن می شود؟

باورهای اشتباهی در مورد شل شدن و گشاد شدن واژن وجود دارد که لازم است تمام این باورهای اشتباه را فراموش کنید. یکی از این باورهای نادرست این است که رابطه جنسی زیاد باعث گشاد شدن واژن می شود، اما اینطور نیست. طی یک فرایند کاملا طبیعی، در زمان تحریک خانم، واژن کمی گشاد می شود، اما پس از اتمام رابطه به حالت اول خود باز می گردد.
به علاوه برقراری زیاد رابطه جنسی به هیچ عنوان باعث گشاد شدن واژن نمی شود. به هر حال برخی عوامل هستند که گشادی و شل شدگی واژن را در پی دارند، از جمله افزایش سن و زایمان طبیعی.
بر اثر افزایش سن ترشح هورمون استروژن در بدن زنان کاهش پیدا می کند و افت این هورمون منجر به شل شدن دیواره داخلی واژن می شود. به علاوه بارداری و زایمان عوامل دیگری هستند که به ماهیچه های واژن و کف لگن فشار وارد کرده و از استحکام آنها می کاهند. موارد نامبرده منجر به گشاد شدن واژن می شوند که اغلب برگشت پذیر نخواهند بود. اما گشادی واژن چه پیامدهایی دارد؟
یکی از مهم ترین پیامدهای ناشی از گشادی واژن کاهش لذت جنسی است. کاهش لذت جنسی نیز به مرور باعث کاهش تمایل فرد به برقراری رابطه می شود. بی اختیاری ادرار از دیگر پیامدهای گشادی واژن است. به علاوه گشاد شدن واژن باعث کاهش اعتماد به نفس فرد می شود. بنابراین تنگ کردن واژن تنها جنبه زیبایی ندارد و گاهی این فرایند با هدف درمانی انجام می شود.

سفید کردن واژن

سفید کردن واژن

سفید کردن واژن

گاهی پوست اطراف ناحیه تناسلی تیره تر از سایر بخش های بدن است که البته کاملا طبیعی است. این مشکل هم برای خانم ها و هم آقایان بروز می کند. روش های مختلفی برای سفید کردن واژن وجود دارد که برخی از آنها تهاجمی و برخی دیگر به صورت غیر تهاجمی و موثر انجام می شوند. روش های تهاجمی به دلیل عوارض احتمالی که به دنبال دارند، معمولا توصیه نمی شوند. در ادامه به چند روش خانگی برای سفید کردن واژن اشاره می شود.

لیمو و ماست

لیمو سرشار از ویتامین C است که به روشن شدن پوست کمک زیادی می کند، بنابراین می توانید از لیمو برای سفید کردن پوست ناحیه تناسلی خود استفاده کنید. یک لیموی کامل را به خوبی شسته و آب آن را بگیرید. پس از آن یک چهارم قاشق چایخوری لیمو را با دو قاشق چایخوری ماست به خوبی ترکیب کنید و سپس این ترکیب را روی نواحی تیره استفاده کنید و بگذارید به مدت 15 دقیقه روی پوست بماند و پس از آن ناحیه را با آب ولرم بشویید.

در هنگام استفاده از این ترکیب ممکن است کمی احساس سوزش روی پوست خود داشته باشید که لازم است پس از شستن پوست برای لطافت و آبرسانی، از یک مرطوب کننده بر روی این بخش استفاده کنید.

آب خیار

آب خیار یک روشن کننده طبیعی برای پوست است. خیار سرشار از ویتامین A می باشد که می تواند تولید ملانین پوست را کنترل کند و از میزان تیرگی پوست بکاهد. برای استفاده یک خیار را رنده کرده و آب آن را بگیرید. آب خیار را روی ناحیه تناسلی خود استفاده کنید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید تا خشک شود. سپس این ناحیه را با آب سرد بشویید. این کار را می توانید دو بار در روز انجام دهید.

زردچوبه و ماست

زردچوبه حاوی ترکیبات ضد التهابی و ضد عفونی کننده است. به علاوه این ادویه پوست را روشن می کند. یک قاشق چایخوری زردچوبه را با یک قاشق چایخوری ماست و دو قاشق چایخوری آب لیموی تازه ترکیب کرده و خوب هم بزنید. سپس این ترکیب خمیری را روی ناحیه تناسلی استفاده کنید و به مدت 20 دقیقه صبر کنید. پس از آن ناحیه را با آب سرد بشویید. این کار را هر روز انجام دهید.

ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا پوست را لطیف کرده و به روشن شدن آن کمک می کند. می توانید روزانه از ژل آلوئه ورا استفاده کنید تا به حفظ سلامت و لطافت پوست خود کمک کنید. برای این کار ژل موجود در یک برگ آلوئه ورا را تخلیه کنید و آن را روی پوست خود قرار دهید. به مدت 30 دقیقه صبر کنید و سپس ناحیه را با آب سرد بشویید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی درمان دیگری برای پوست تیره است. برای استفاده از گوجه فرنگی کافیست آن را برش بزنید و آن را روی ناحیه دارای پوست تیره بمالید. در زمان مالیدن گوجه فرنگی روی پوست تیره کمی آن را فشار دهید تا آب و محتویات آن خارج شده و روی پوست قراربگیرد. بگذارید گوجه فرنگی به مدت 30 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب ولرم بشویید.

جوانسازی واژن

تمام روش های خانگی نامبرده برای روشن کردن واژن به لطافت پوست کمک می کنند، اما در سفید کردن واژن یک فرایند طولانی محسوب می شوند. به علاوه برخی از شما ممکن است به هر یک از این مواد و ترکیبات حساسیت نشان دهید که بروز حساسیت پوستی ناحیه تناسلی پیامدهایی در پی دارد. به هرحال در استفاده از این روش ها دقت زیادی باید کرد.

دستگاه هیگز بر مبنای انرژی منحصر به خود با نام انرژی هیگز کار می کند. انرژی هیگز ترکیبی از انرژی گرمایشی و کششی است که علاوه بر گرم کردن و ورزش دادن عضلات کف لگن، فعالیت های زیستی را در این ناحیه تحریک می کند و سلول های بدن فعالیت های دوره جوانی را از سر می گیرند. تولید کلاژن آغاز می شود، خشکی واژن بهبود پیدا می کند، خونرسانی به عضلات افزایش پیدا کرده و قوام عضلات بیشتر می شود که تنگی واژن را در پی دارد.

یکی از مهم ترین مزیت های هیگز غیر تهاجمی بودن درمان با این دستگاه است. درمان با هیگز بدون نیاز به بیهوشی و بی حسی، بدون نیاز به مصرف دارو، بدون نیاز به دوره نقاهت و بدون هیچ برش و بخیه و در مطب پزشک انجام می شود.

برای مشورت با پزشکان مداریا به وسیله فرم زیر اقدام کنید 

اطلاعات زیر نزد مداریا و پزشک متخصص محرمانه باقی میماند

    بیماری های آقایان

    اختلالات نعوظ

    التهابات پروستات

    دیرانزالی

    بی اختیاری ادرار

    زود انزالی

    بی اختیاری مدفوع